A SEO az angol Search Engine Optimization (keresőoptimalizálás) kifejezés rövidített és gyakran használt változata. A keresőre optimalizálás folyamata egyidős a keresők algoritmusának fejlődésével.
A google kereső globális vezető pozíciója miatt a legtöbb honlap keresőre optimalizálás folyamata a google kereső-höz köthető. A yahoo és a bing együtt sem érik el a 30%-ot, Magyarországon szinte kizárólag csak a google kereső maradt talpon.
A seo célja általában a weboldal, honlap látogatottságának növelése illetve minőségi, konvertálható látogatók szerzése költséghatékonyan és hosszútávon a google keresőből.
A keresőoptimalizálás során a jól optimalizált weboldal az adott kulcsszóra első oldalon illetve egyre inkább a top5-ben jelenik meg a google SERP (Search Engine Result Page) vagyis a google találati listáin.
Sok esetben még ez sem elég, ha elég erős a verseny. A google 2016-ban már 4 db szponzorált (fizetett) linket helyez a természetes találatok fölé, nem ritka a térkép, videó, fényképek közvetlenül az organikus találatok fölé sorolása sem. Ilyen közegben érthető, hogy egyes weboldalak ragaszkodnak a top3-as helyezésekhez, nemcsak presztízs kérdésből, hanem üzleti megfontolásból is. Konkrét példa erre az OFFI és iTolmacs esete, amikor az első 3 találat domain cluster miatt tartósan az OFFI-nak jut így a hiteles (hivatalos) fordítás kulcsszóra nehezen vagy csak hosszabb idő alatt tudja megingatni a konkurenciát.
White hat, grey hat, black hat seo
A keresőre optimalizálás két fontos részből áll: on site (weboldali) és off site (weboldalon kívüli) optimalizálás. Az eszközöket tekintve beszélhetünk legális, azaz white hat search engine optimisation illetve a google algoritmusának kijátszását célzó black hat seo módszerekről illetve a kettő közti határesetekről, azaz grey hat technikákról is, melyek tisztasága nem mindig teljesen egyértelmű.
Negative seo
Az utóbbi időben megjelent a negative seo fogalma illetve az ezt alátámasztó erőfeszítések egyre gyakrabban fordulnak elő. A spam, a black hat technikák a konkurens honalpokat veszik célba. A negative seo nem más, mint a weboldalak google helyezésének befolyásolása negatív irányban.
A google search quality team mérnökei szerint NEM vagy csak kis mértékben árthat egy versenytárs a honlap, weboldal helyezését illetően – erről többet a valamilyen google büntetést elszenvedett honlapok tulajdonosai többet tudnának mesélni.